Beter bij de les: Training in executieve functies

Wat is Beter bij de les?
Beter bij de les is een training in executieve functies en leerstrategieën, voor basisschoolkinderen vanaf 8 jaar met zwakke executieve functies en daardoor leerproblemen. Deze kinderen hebben vaak problemen met het werkgeheugen, plannen en andere functies, waardoor ze veel ondersteuning en sturing van de leerkrachten en ouders  nodig hebben bij het maken van schoolopdrachten. Met Beter bij de les worden vaardigheden en werkgeheugen getraind.
De training wordt individueel per leerling   gegeven en is eenvoudig toepasbaar met ondersteuning van een werkboek, oefen- en luistermateriaal.

Waaruit bestaat de training?

Doel:

  • Leerling leert executieve functies/vaardigheden & strategieën aan die nodig zijn  voor het leren.
  • Verbeteren van het werkgeheugen.
  • Meer inzicht verkrijgen in het eigen leergedrag.
  • Stimuleren van leergedrag.

leerling:

  • Er zijn 25 individuele trainingssessies van ca. 50 minuten. Gedurende deze sessies wordt het kind a.d.v. een werkboek, opdrachten en luistermateriaal op een positieve, speelse manier getraind in het toepassen van vaardigheden die belangrijk zijn bij het goed kunnen uitvoeren van een taak.
  • Deze sessies vinden bij voorkeur plaats op school.
  • Transfer naar de klas staat centraal.

Bewezen effectief
Beter bij de les is ontwikkeld door een projectteam van De Bascule kinderpsychiatrie en is bewezen effectief. Dit blijkt uit een onderzoek in de praktijk door de Universiteit van Amsterdam bij een groot aantal scholen en kinderen.

 

Voorafgaand aan deze training is het wenselijk om een screening te  doen .

 

Dit kan d.m.v. het invullen van vragenlijsten.

Deze vragenlijst wordt ingevuld door de ouders en door de leerkracht. Na het analyseren van deze vragenlijsten(Chexi of Brief) kunnen wij bepalen of het volgen van deze training zinvol is.